12.05.2023r. odbyły się zajęcia dla klasy IV i IV kształtujące pozytywne postawy (otwartości i tolerancji) wobec osób niepełnosprawnych. Głównym celem zajęć było pokazanie dzieciom z jakimi trudnościami borykają się na co dzień osoby niewidzące, niesłyszące, poruszające się na wózku oraz osoby z niepełnosprawnością intelektualną podczas krótkiego wykładu oraz praktycznych warsztatów. Uczniowie mieli okazję zmierzyć się z ograniczeniami wynikającymi z niepełnosprawności poprzez stymulowane sytuacje. Dla każdego schorzenia przygotowane zostało kilka ćwiczeń. Jako pierwsza została pokazana niepełnosprawność ruchowa oraz neurologiczna (zaburzenie czucia w dłoniach). Uczniowie dowiedzieli się, że niepełnosprawność ruchowa, to nie tylko ta, która jeździ na wózku, ale też bez ręki, nogi, chodząca o kulach czy balkoniku. Dzieci mogły założyć rękawice bokserskie i w nich zapisać na kartce swoje imię oraz wyciągnąć z małego pojemnika drobne przedmioty. Kolejnym zadaniem było związanie jednej nogi i poruszanie się na niej po korytarzu szkolnym. Następna seria ćwiczeń dotyczyła niepełnosprawności wzrokowej. Dzieci mogły odgrywać rolę osoby niewidomej dzięki zasłoniętym oczom. Poruszały się po sali, idąc za dźwiękiem, czy losowały przedmioty, podając jego cechy, które wyczuwali dotykiem, zastanawiali się do czego może służyć, następnie odgadywali, jakie to mogą być przedmioty. Jeśli chodzi o niepełnosprawność słuchową, to chętne dzieci mogły założyć wygłuszające słuchawki i poczuć, jak inaczej słyszą. Ostatnim rodzajem niepełnosprawności była niepełnosprawność intelektualna i tutaj zadaniem dzieci było zapisanie na kartce ze słuchu wyrazy z nieznanego przez dzieci języka obcego.
Uczniowie byli bardzo zaangażowani, nie bali się pytać i doświadczać. Pokazali swoją naturalność i empatię. Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy.
Warsztaty zostały przeprowadzone przez Magdalenę Mirek (psycholog) oraz Adriannę Konieczko (nauczyciel współorganizujący proces kształcenia).